Novosti

10. 07. 2020.

Bolji radni uvjeti za vozače kamiona diljem EU-a

Ažuriranje pravila o cestovnom prijevozu

Cilj je novih pravila o cestovnom prometu okončati narušavanje tržišnog natjecanja uz istodobno osiguravanje boljih radnih uvjeta za vozače.

Saznajte više.

 

Zastupnici su 8. srpnja na plenarnoj sjednici odobrili paket mjera u cestovnom prometu nakon što ga je Odbor za promet usvojio u lipnju. O novim pravilima postignut je privremeni dogovor s ministrima EU-a, a Vijeće ih je usvojilo 7. travnja.

 

Paket se sastoji od tri ključna elementa: bolje provedba pravila o kabotaži, upućivanju vozača i vremenu odmora.

 

Iako EU već regulira sva ta područja, postoje rupe u zakonu i poteškoće u provedbi koje su dovele su neujednačenosti među državama članicama. Novim će se pravilima osigurati jasan i zajednički okvir za sektor cestovnog prometa.

 

Slijedi pregled svih elemenata paketa.

 

 

Više odmora i vremena kod kuće


Prema novim pravilima vozači će imati bolje uvjete za odmor i više vremena kod kuće. Na primjer, tjedni odmor dulji od 45 sati ne može se provoditi u vozilu, već u prikladnom smještaju s odgovarajućim sadržajima, koji plaća poslodavac, a rad treba organizirati tako da se vozačima omogući provođenje više vremena kod kuće.

Kako bi se lakše otkrila kršenja pravila, pametni tahografi koristit će se za bilježenje prelazaka granice i drugih aktivnosti.

 

Tahograf

 

  • Uređaj koji bilježi sve aktivnosti vozila, primjerice udaljenost, brzinu, vrijeme vožnje i razdoblja odmora vozača
  • Ugradnja digitalnog tahografa već je obvezna u nova teretna vozila iznad 3,5 tona

 

 

Jasna pravila o upućivanju vozača

 

S obzirom na prirodu posla potrebna je bolja provedba pravila kako bi se uspostavila ravnoteža između slobode pružanja prekograničnih usluga za prijevoznike i odgovarajućih radnih uvjeta te socijalne zaštite za vozače.

 

Vozači se obično ne upućuju u drugu državu članicu na temelju ugovora o pružanju usluga na dulje razdoblje, kao što je ponekad slučaj u drugim sektorima, a različite države članice na nekoordiniran način primjenjuju postojeća pravila.

 

Upućeni radnici

 

  • Zaposlenici koje je poslodavac radi pružanja usluge poslao u drugu državu članicu na privremenoj osnovi, u okviru ugovora o pružanju usluga, upućivanja unutar grupe ili zapošljavanja preko agencije za privremeno zapošljavanje
  • Razlikuju se od mobilnih radnika: privremeno ostaju u državi i ne integriraju se na njezino tržište rada
  • Sektor cestovnog prometa obilježava izrazito mobilna radna snaga

 

Cilj je revidiranih pravila spriječiti različite nacionalne pristupe i vozačima osigurati pravednu naknadu.

 

Nova pravila primjenjuju se na kabotažu, međunarodni prijevoz (osim tranzita) i bilateralni prijevoz (prijevoz iz države članice u kojoj vozač ima sjedište u drugu zemlju i obratno).

 

 

Pravedan i konkurentan sektor

 

Ažuriranim pravilima o kabotaži uvode se usklađene provjere dvaju ili više nacionalnih provedbenih tijela te se olakšava suradnja i razmjena informacija među državama članicama.

 

Kabotaža

 

  • Kabotaža je kada strani kamion obavlja nacionalnu dostavu na području druge države članice EU-a odmah nakon međunarodne dostave iz druge zemlje
  • Kamionima pomaže u smanjenju vožnje praznih vozila i uštedi goriva
  • Prvi put uvedena 1990. kroz kvote
  • Pravila EU-a koja dopuštaju tri kabotaže u roku od sedam dana od međunarodne dostave ostaju nepromijenjena
  • Kako bi se izbjegla „sustavna kabotaža”, novim se pravilima uvodi razdoblje mirovanja od četiri dana prije kabotaže u istoj zemlji s istim vozilom
  • Gotovo polovina kabotaža u EU-u u 2017. provedena je u Njemačkoj, a gotovo 40 posto kabotaža obavljali su poljski prijevoznici

 

Kako bi prijevoznici prestali koristiti fiktivna poduzeća koja narušavaju tržišno natjecanje i kako bi se poboljšali radni uvjeti vozačima, revidiranim pravilima poduzeća za cestovni prijevoz tereta morat će obavljati znatan dio djelatnosti u državi u kojoj su registrirana.

 

Također će se za vozače uvesti obveza vraćanja u operativni centar poduzeća svakih osam tjedana.

 

Pravila će se proširiti na prijevoznike koji upotrebljavaju laka gospodarska vozila iznad 2,5 tona, uključujući obvezu opremanje kombija tahografom.

 

Izvor: https://www.europarl.europa.eu/news/hr/headlines/society/20200630STO82385/bolji-radni-uvjeti-za-vozace-kamiona-diljem-eu-a