Novosti

26. 01. 2018.

Piloti upozoravaju: Plenkoviću, učinite nešto ili uskoro neće imati tko letjeti i održavati avione

AUTOR Josip Bohutinski

Piloti smatraju da takvim ponašanjem hrvatska Vlada samo pogoduje glavnim konkurentima Croatia Airlinesa, a vrlo slabu kompaniju ostavlja bez ikakve šanse.

(VEČERNJI LIST) Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP), koji okuplja 92 posto kapetana i kopilota Croatia Airlinesa, uputio je dramatično pismo predsjedniku Vlade Andreju Plenkoviću zbog zabrinutosti nad sudbinom hrvatske nacionalne aviokompanije.

 

Piloti prozivaju Vladu da svojim potezima pokazuje da je uopće nije briga za kompaniju koja je, kako navode, temelj povezanosti Hrvatske i svijeta te motor razvoja turizma i ostalih grana gospodarstva.

 

HSSP navodi da je posljednjih godina iz Croatia Airlinesa otišla trećina pilota i mehaničara te da uskoro neće imati tko letjeti i održavati avione te zaključuju da je to produkt nebrige svih vlasti za nacionalnu zrakoplovnu kompaniju.

 

Posebno ističu da je sadašnja Vlada postavila već četvrti put privremenog direktora kompanije te je u prosincu prošle godine ponovila natječaj bitno mijenjajući uvjete natječaja iz travnja iste godine.

 

– U ponovljenom natječaju izbačeni su svi uvjeti vezani za radno iskustvo u zrakoplovstvu, čime je otvorena mogućnost „uhljebljivanja“ nestručnih kandidata. Neki od kandidata zadovoljili su sve uvjete prvog natječaja pa je upitna svrha novog natječaja. Zašto se toliko dugo odgađa presudno važna odluka? –pitaju se piloti. Dodaju da je u zračnom prometu godinu dana prava vječnost te da privremeni direktor Croatije ne može ozbiljno pregovarati sa stranim partnerima, postaviti sustav i rješavati ozbiljne probleme jer je na toj poziciji samo privremeno.

 

Piloti smatraju da takvim ponašanjem hrvatska Vlada samo pogoduje glavnim konkurentima Croatia Airlinesa, a vrlo slabu kompaniju ostavlja bez ikakve šanse. Istodobno, podsjećaju, slovenska Adria ozbiljno je povećala broj linija i frekvencija iz Ljubljane za čak 20 posto u 2018. te upozoravaju da ta aviokompanija rapidno preuzima zajedničko tržište i na ljeto otvara čak sedamnovih linija, dvije i u Hrvatskoj. Air Serbia pak, navode piloti, iako do nedavno potpuno inferiorna, 2014. godine nije samo prestigla Croatiju po broju putnika, robe, linija, letova i flote, nego je postala lider u regiji, a od Beograda napravila čvorište koje ima dvostruko više linija za presjedanje od Croatia Airlinesa. Air Serbia ovog ljeta imat ćeviše od 30 tjednih letova na četiri linije u Hrvatskoj.

 

HSSP navodi i da Ryanair, easyJet, Eurowings i druge kompanije ove godine otvaraju stotine novih letova iz Hrvatske. LOT otvara interkontinentalne linije iz Budimpešte, TAROM iz Bukurešta, Turkish otvara kompaniju u Tirani, a najavljuje i otvaranje kompanije u Sarajevu i Skopju.

 

Zagreb, kao baza Croatia Airlinesa, u samo tri godine dobio je 13 novih kompanija i 20 novih linija.

 

– Od 2012. do 2016. broj zrakoplovnih putnika u Hrvatskoj porastao je 40 posto (2,3 milijuna novih putnika), no Croatia Airlines je 2016. imala manje putnika nego 2012. Rapidno i konstantnogubimo udio u avio-prometu Hrvatske, a tijekom ljeta manji je od 20 posto. Nakon restrukturiranja, Croatia je bila u bitno lošijem stanju nego prije, i to po svim pokazateljima – tvrde piloti. Dodaju da istodobno kompanija ubrzano prodaje imovinu da bi se zatvorila financijska bilanca pa nabrajaju da su prodani motori, avion, udio u Pleso prijevozu d.o.o.i strateški prevažni slotovi na zračnoj luci London Heathrow. Piloti se žale i da za otvaranje novih linija Croatia Airlines iznajmljuje skupe španjolske avione i posade, umjesto da zapošljava hrvatske djelatnike.

 

– U kompaniji se 20 godina na čelno mjesto stavljaju ljudi iz rukovodstva Croatia Airlinesa. Nema promjena, a kompanija tone, zaostaje za konkurencijom i kopni na sve načine.

 

Odavno su prešli rub održivosti, a rukovodeća garnitura 20 godina ne mijenja se. Vlada se mora početi voditi poslovnim, a ne političkim načelima kad će birati novu upravu Croatia Airlinesa – poručuju piloti.

 

Upozoravaju i da već 13 mjeseci nema kolektivnog ugovora u kompaniji. Kažu da su nakon devet mjeseci pregovora bili prisiljeni najaviti štrajk u kolovozu 2017. te da ih je resorni ministar tada tražio da zbog interesa hrvatskog turizma ne ulaze u štrajkte da će se osobno zauzeti da do kolektivnog ugovora dođe do kraja godine. Kraj godine je prošao, a kolektivni ugovor ne nazire se.

 

– Od velikih obećanja nije se desilo baš ništa. Desetine kompanija poput Ryanaira, Norwegiana i Wizz Aira nude izvrsne uvjete zbog goleme nestašice pilota i mehaničara.

 

Zrakoplovni mehaničari i piloti Croatia Airlinesa masovno odlaze, avione neće imati tko letjeti i održavati, a naša Vlada ne ispunjava dana obećanja, prolongira ekstremno bitne odluke, dok kompanija ubrzano prodaje svoju imovinu i rapidno gubi tržišni udio. Mi ne želimo biti dio onih koji su bili prisiljeni uzeti kartu u jednom smjeru i svoje znanja pokazivati negdje drugdje – poručuju piloti koji pozivaju premijera da se sastane s njima i poduzme radnje koje će zaštititi strateški bitnu kompanijuza Republiku Hrvatsku.