Novosti

04. 04. 2020.

VIRUS NE POZNAJE GRANICE, ALI NI ŽELJEZNICA!

(szz.hr) U ovo, za cijeli svijet, potpuno novo vrijeme koje iz korijena mijenja zdravstvo, obrazovanje, umjetnost, promet, gospodarstvo, jednostavno – život i ustaljene navike, svaki se sustav na svoj način, brže ili sporije, uspješnije ili manje uspješno, prilagođava promjenama. I željezničari širom Europe dijele istu sudbinu, ali ponovno dokazuju koliko su spremni pružiti uslugu i u najkritičnijim vremenima. I koliko je veliko značenje željezničkog sustava u kriznim vremenima.

Europski željeznički prijevoznici na krizu izazvanu virusom COVID-19 odgovorili su na različite načine. Svi prijevoznici usko surađuju sa svojim kriznim stožerima, a ako javni željeznički prijevoz nije ukinut, striktno se poštuju mjere kako bi se osoblje, putnici i korisnici teretnog prijevoza zaštitili od opasnosti zaraze.

U Francuskoj su otišli i korak dalje i kompozicije vlakova velikih brzina pretvorili u pričuvne bolnice sa svim potrebnim osobljem i opremom za prijevoz teških bolesnika zaraženih virusom COVID-19. Zbog preopterećenosti francuskog zdravstvenog sustava bolesnici se iz Pariza takvim posebnim vlakovima prevoze u manje opterećene francuske pokrajine, pa čak i u Njemačku. Pandemija duboko pogađa željeznički sektor, kao i većinu privatnog i javnog sektora na nacionalnom i međunarodnom planu. U vrijeme dok ovo pišemo već više od dva tjedna prekinut je međunarodni, a i većina nacionalnog, gradskog i međugradskog željezničkog putničkog prijevoza.

Međutim, teretni prijevoz vrlo je „živ“, što znači da i upravitelji infrastrukturom i radnici na održavanju imaju pune ruke posla kako bi osigurali nesmetani, sigurni i brzi teretni prijevoz. Osigurani su koridori za prijevoz robe kroz cijeli europski kontinent sa specijalnim fokusom na osiguranje logističkih lanaca za dostavu hrane, energenta i medicinskog materijala. U tom kontekstu prijevoznici su posebno pozdravili inicijativu Europske komisije za provedbu „zelenih linija“ na graničnim prijelazima kako bi koridori za teretni prijevoz bili potpuno prohodni, a prijevoznici ekspeditivniji (Green Lanes at border-crossings –Communication of 23 March 2020.). Željeznica je svojom brzom prilagodbom globalnoj krizi još jednom potvrdila da je kralježnica mobilnosti i logistike, ali istodobno time pokazala opravdanost neprestanog ulaganja u njen razvoj i modernizaciju. Željeznica će odigrati važnu ulogu i u oporavku gospodarstva nakon krize jer će opet biti ono što je uvijek bila i danas jest – osnovna karika u logističkom, integriranom i održivom prijevozu.

Međunarodni putnički prijevoz u Hrvatskoj prekinut je 17. ožujka, a od 22. ožujka u potpunom je prekidu i javni prijevoz putnika u željezničkom prometu kao i prijevoz zamjenskim autobusima. Istodobno teretni željeznički prijevoz uspješno funkcionira! To znači da trenutno u Hrvatskoj samozatajno radi „sva sila željezničara“, od izvršnog osoblja HŽ Infrastrukture, koje upravlja prometom kako bi on bio uredan i siguran, do strojovođa, skladištara, manevrista, transportnih radnika i niz drugih koji svakodnevno brinu o teretnim vlakovima kako bi se opskrba intermodalnih centara, skladišta, pogona, industrijskih zona i teretnih kolodvora uspješno odvijala. Otkako je 2015. godine u Hrvatskoj liberaliziran teretni prijevoz, na hrvatskim prugama vozi sedam teretnih prijevoznika: Rail Cargo Carrier Croatia, Rail&Sea, HŽ Cargo, Transagent Rail, ENNA PPD Trans, Train Hungary – podružnica Zagreb i Eurorail Logistics. Dijelu prijevoznika obujam je pao, dio je ostao na istom, a dijelu je značajno porastao prijevoz vagonskih pošiljaka. Sada je najbitnije zajedništvo, da jedni drugima omoguće snabdijevanje gorivom i slobodne trase za vlakove koji imaju što voziti.

Zašto je željeznica toliko važna, posebno u ovoj globalnoj krizi izazvanoj virusom COVID-19? Željeznicom je najjednostavnije dovesti velike količine medicinskog i sanitetskog materijala, higijenskih potrepština i hrane od proizvođača iz bilo kojeg dijela Europe do hrvatskih korisnika te brzo i jednostavno opskrbiti industrijske i proizvodne pogone.

Željeznica će odigrati ključnu ulogu i u prevladavanje nadolazeće ekonomske krize jer može prevesti velike količine robe uz mali broj ljudi, a mali broj uključenih zaposlenika znatno smanjuje rizik od zaraze. Jedna lokomotiva koja vuče jedan vlak zamjenjuje od 40 do 60 kamiona i njihovih vozača, a strojovođe potom ne moraju u karantenu. Nema gužvi na graničnim prijelazima jer su procedure uhodane i sigurne. U vrijeme zaustavljenog putničkog prijevoza pruge imaju dovoljno slobodnih kapaciteta, postoji dovoljan broj prijevoznika, lokomotiva, vagona i osoblja za nesmetanu logistiku. Sigurnosne mjere za zaštitu zaposlenika u željeznički sustav lako se implementiraju jer su željezničari navikli na „vojnički režim“. Jer nema sigurnosti prijevoza ako sve ne „legne kao sustav lego kockica“. U Hrvatskoj ima dovoljno kolodvora koji se brzo mogu staviti u funkciju teretnog pretovara, mnogi kolodvori spremni su za intermodalni pretovar na način da kamioni dostavljaju robu od kolodvora do lokalnih destinacija i u tom lancu ne prelaze granice. Kolodvori su otvoreni i spremni za rad, a osoblja za rad u sustavima je dovoljno.

 

Kratku prezentaciju o prednostima željeznice u vrijeme krize uzrokovane virusom COVID-19 možete skinuti OVDJE.

 

Ako virus ne poznaje granice, ne poznaje ih, bome, ni željeznica!

 

Poslovodstvo Saveza za željeznicu